معرفی فیلم دیدنی طلاخون

 در سینما و تئاتر, فرهنگ و هنر, فیلم ایرانی

فیلم طلاخون که قبلا با نام خورشید همچنان می‌درخشد شناخته می‌شد، فیلمی درام و جنایی بر اساس واقعیت است که توسط ابراهیم شیبانی کارگردانی شده و بازیگرانی چون شهاب حسینی و ترنم کرمانیان در آن به ایفای نقش پرداختند. در ادامه به نقد فیلم طلاخون همراه ماه خاتون بمانيد.

فیلم طلا خون برداشتی از زندگی اولین قاتل زنجیره‌ای زن ایرانی است. مهین قدیری که سال ۹۶ یک مستند با نام مستند مهین از روی زندگی آن نیز ساخته شد، نخستین قاتل زنجیره‌ای زن ایران است که متهم به قتل ۵ زن و ۱ مرد است. مهین صاحب دو فرزند است و زندگی بسیار عادی و معمولی دارد؛ پس چرا ناگهان تصمیم می‌گیرد که یک قاتل سریالی شود؟ او در نهایت در سال ۸۹ اعدام شد.

طلاخونداستان اثر:

طلاخون داستان واقعیِ یک زن قاتل زنجیره‌ای است که سال ۸۹ اعدام شده است. این اثر تا نیمه‌های فیلم زندگی آشفته و پراز چالش مادری را روایت می‌کند که از همسر معتادش جدا شده اما همچنان با او درگیر است و طلاقش به جدایی ابدی منجر نشده است. اوج سختی‌های ناهید زمانی به چشم می‌آید که چالش‌های بزرگ کردن دو دختر کودکش را می‌بینیم و بدتر از آن، همتا، دختر کوچک‌ترش که در مریضی، دست و پا میزد. ناهید در تلاش است برای خود و فرزندانش زندگی سالم و بی‌دردسری فراهم کند اما به یک‌باره در انتهای داستان متوجه می‌شویم تمام تصورات مثبتی که سازنده از شخصیت ناهید در ذهنمان ایجاد کرده بود غلط است و او با ماشینی که اصطلاحا از آن مسافرکشی استفاده می‌کند،پیرزن‌های ثروتمند و متمول را می‌دزدد و بعد از ربودن طلاهایشان آن‌ها را به قتل می‌رساند.

فیلم طلا خون برداشتی آزاد از شخصیت زنی است که به جرم قتل‌های سریالی ۸ زن در سال ۸۹ اعدام شد.

زنی خانه‌دار و صاحب دو فرزند که زندگی کاملا معمولی و عادی او فرسنگ‌ها با نفس رفتارهای او برای به قتل رساندن ۸ زن فاصله دارد و به هیچ عنوان نمی‌توان از روی ظاهر و سبک زندگی او به این موضوع دست پیدا کرد. کارگردان طلا خون هم دقیقا روی همین نکته دست گذاشته است. اینکه گاهی انجام دادن یک فعل وحشتناک وقتی از روی غریزه و یا گاه از روی خودآگاهی باشد چندان هم وحشتناک نیست و ناهید قصه طلا خون هم دقیقا از همین زاویه شخصیتی است دوست داشتنی و مادری است فداکار که هجوم تنهایی و سختی‌های زندگی او را وادار به انجام چنین کارهایی کرده است.

فیلم طلاخونفیلمساز تلاش کرده است در طلا خون از هر گونه خونریزی و خشونت پرهیز کند و فارغ از جنبه‌های تلخ قتل و کشتار تعدادی از افراد به این موضوع بپردازد که چرا و چگونه امکان چنین اتفاقی برای یک زن خانه دار معمولی که احتمالا نباید دنیای خیلی پیچیده‌ای داشته باشد رخ می‌دهد؟ در یکی از سکانس‌ها شاهد هستیم که او به راحتی در حالی که برای دختر معلولش آواز کودکانه می‌خواند ماشینش را می‌شورد. احتمالا از اثرات احتمالی قتل‌هایی که کرده است می‌خواهد رها شود. اما آنچنان آرام و بدون اضطراب چنین کاری می‌کند که مخاطب حیرت‌زده می‌شود.

نکته مثبت فیلم بدون شک به بازی بازیگران برمی‌گردد. 

انتخاب بهار قاسمی برای بازی در نقش ناهید و استفاده از ظرفیت بازیگری او از هوشمندی‌های شیبانی است. همچنین انتخاب ترنم کرمانیان در نقش حنانه نیز به خوبی توانسته است لایه‌های پیچیده چنین شخصیتی را به تصویر بکشد. هر چند در سکانس رودررویی دختر خردسال با مادرش جملات و حرف‌هایی را می‌شنویم که از زبان یک کودک خردسال سنگین‌تر است اما بازی کرمانیان به خوبی توانست ابعاد پیچیده این شخصیت را به نمایش بگذارد.

تماشای طلا خون برای مخاطب ایرانی از این جهت قابل توجه و قابل توصیه است که مخاطب باید با جنبه‌های پنهان فوران خشونت و شکل‌گیری جنون‌آمیز جنایت آشنا باشد. هیچ انسانی به ذات قاتل و جانی به دنیا نیامده است و ناهید قصه به خوبی این احساس را به مخاطب القا می‌کند. تصویر یک قاتل آرام و مادری دلسوز و عاشق و مهربان!

نکاتی در مورد فیلم:

  • فیلم طلاخون در جشنواره‌های مختلفی حضور داشته و جوایزی را نیز کسب کرده است.
  • این فیلم به دلیل پرداختن به موضوعاتی مانند خشونت علیه زنان و فقر، مورد توجه منتقدان و تماشاگران قرار گرفته است.
  • بازی بهار قاسمی در نقش ناهید، مورد تحسین بسیاری از منتقدان قرار گرفته است.

فیلم طلاخون بازیگران:

  • بهار قاسمی
  • شهاب حسینی
  • حسام منظور
  • ترنم کرمانیان
  • زری خوشکام
  • محمد زارعی
  • شهاب شادابی
  • مهدی محرابی

 


اگر از خواندن این مقاله لذت بردید از مقاله قبلی ما نیز دیدن کنید.

روی لینک زیر کلیک کنید.

 

Maahkhatoon97

Recommended Posts

نظرات و پیشنهادات

تماس با ما

برای تماس با ما لطفا از طریق فرم زیر ایمیل بزنید.

Not readable? Change text. captcha txt