مرزه تابستانه گیاه دارویی شگفت انگیز

 در سلامتی, گیاهان دارویی

مرزه تابستانه با نام علمی Satureja hortensis از گیاهان دارویی پرکاربرد است که طبیعتی گرم و خشک دارد. این گیاه حاوی فیبر، مواد معدنی و انواع ویتامین های A، B و C است. به همین دلیل، از خاصیت ضد میکروبی، ضد قارچی و ضد عفونی کنندگی برخوردار است. در ادامه با ماه خاتون همراه باشید.

مرزه تابستانه به عنوان یک آنتی اکسیدان، ضد اسپاسم قوی بوده و در درمان بیماری هایی مانند مشکلات گوارشی، سوء هاضمه، اسهال، تهوع، گرفتگی عضلات، درد های عضلانی، کاهش کلسترول بد، مشکلات قلبی، بیماری های عفونی و … بسیار موثر است.

مشخصات ظاهری گیاه مرزه تابستانه

این گیاه با نام علمی Satureja hortensis به خانواده ی نعناع تعلق دارد. ارتفاع ساقه های این گیاه به طور تقریبی به ۴۰ تا ۶۰ سانتی متر می رسد. برگ های مرزه نرم و به رنگ سبز تیره است. گل های کوچک و بنفش این گیاه در فاصله ماه های تیر تا شهریور دیده می شود.گیاه مرزه تابستانه نسبت به شرایط آب و هوایی مختلف بسیار مقاوم است و برای رشد خود به نور خورشید نیاز دارد. مرزه ی زمستانی نیز دارای مشخصه ی رشد یکسانی با مرزه ی تابستانی است با این تفاوت که این گیاه دارای ساقه های چوبی سختی است.

مرزه تابستانه گیاه دارویی شگفت انگیز، ماه خاتونگونه های وحشی مختلفی از گیاه مرزه وجود دارد. گیاهی به نام علمی Satureja douglasii یکی از این گونه ها است که در مناطق آلاسکا و کالیفرنیا به عنوان دمنوش گیاهی مورد استفاده قرار می گیرد. گیاه Satureja thymbra نیز یکی دیگر از گونه های وحشی مرزه است که بیشتر در کشورهای خاور میانه و مدیترانه می روید. از این گیاه برای ساخت روغن گیاهی استفاده می شود.

گیاه مرزه تابستانه از چه خواص درمانی برخوردار است

با توجه به خاصیت ضد میکروبی و ضد قارچی این گیاه از ویژگی ضد عفونی کنندگی برخوردار بوده و خواص درمانی فراوانی دارد. در این قسمت به مهم ترین خواص درمانی این گیاه می پردازیم.

به درمان آکنه کمک می کند

این گیاه به عنوان یک قابض شناخته می شود. مصرف این گیاه، بافت های بدن را منقبض می کند. استفاده از ترکیبات قابض در مراقبت از پوست بسیار رایج هستند. زیرا به سفت شدن منافذ و پوست کمک می کنند. این عوامل کمک فراوانی به درمان آکنه و سایر مشکلات پوستی مانند بهبود زخم ها، مبارزه با باکتری ها و متعادل سازی pH پوست می کند.

اگر این گیاه به دفعات زیاد مورد استفاده قرار گیرد، می تواند سبب بروز خشکی پوست شود. به همین دلیل، اضافه کردن مرزه تابستانه به حمام یا بخار صورت موجب می شود افراد به آرامی و با اطمینان از مزایای آن بهره مند شوند

مرزه تابستانه گیاه دارویی شگفت انگیز، ماه خاتونموجب تسکین نیش و گزیدگی می شود

این گیاه خاصیت ضدعفونی کنندگی و ضد التهابی دارد. طبیعت سرد آن موجب خروج رطوبت از محل گزیدگی شده، التهاب را کاسته و سوزش ناشی از نیش را برطرف می کند. علاوه بر این، خاصیت ضد باکتریایی گیاه در بهبودی نیش و گزیدگی بسیار موثر است. به افرادی که مستعد ابتلا به نیش پشه هستند توصیه می شود گیاهان مرزه را پرورش دهند. هنگام گزیدگی کافی است یک برگ را انتخاب کرده و آن را روی محل نیش زده شده مالش دهید تا از سوزش رهایی یابید.

مرزه تابستانه در درمان گلودرد موثر است

این گیاه منبعی سرشار از فنل های اساسی نظیر تیمول و کارواکرول است. تیمول یک ترکیب ضد عفونی کننده و ضد قارچ است در حالی که کارواکرول خاصیت ضد باکتریایی دارد و به متوقف کردن رشد بسیاری از انواع باکتری ها از جمله اشرشیا کلای کمک می کند. مصرف این گیاه می تواند به بهبودی گلو درد و عفونت های برونش کمک کند. خصوصیات محرکی این گیاه به پاک شدن بیشتر مخاط از این عفونت ها کمک می کند.

علائم سندرم قاعدگی را کاهش می دهد

ترکیبات موجود در گیاه مرزه تابستانه در کاهش درد سندرم قاعدگی زود رس و قاعدگی نامنظم موثر است. خاصیت ضد اسپاسم این گیاه در کاهش اسپاسم هایی که باعث گرفتگی قاعدگی می شوند مفید است. علاوه بر این، وجود منیزیم زیاد در این گیاه می تواند به التیام علائمی مانند اضطراب، نوسانات خلقی، تحریک پذیری و درد کمک کند.

روش مصرف مرزه تابستانه چگونه است

این گیاه را می توان به صورت دمنوش، جوشانده، عرق و اسانس مورد استفاده قرار داد. بهترین شیوه برای برخورداری از خواص آن نوشیدن چای مرزه تابستانه است.

برای این کار، گیاه تازه و یا خشک شده را در آب جوش خرد کرده و روزانه از آن لذت ببرید. اگر چای را دوست ندارید می توانید با افزودن عصاره ای یا آب بیشتر طعم آن را تقویت کنید.

مرزه تابستانه گیاه دارویی شگفت انگیز، ماه خاتونعوارض جانبی مرزه تابستانه

با وجود خواص فراوانی که مصرف این گیاه به همراه دارد اما افراط در مصرف آن می تواند با بروز عوارض و مشکلات فراوانی همراه باشد. به همین دلیل توصیه می شود مصرف این گیاه و فراورده های آن با نظر و مشورت افراد متخصص در زمینه طب سنتی همراه باشد.

  •   مرزه تابستانه مسمومیت یا عوارضی برای انسان ندارد. اما، به دلیل طعم تندی که دارد مصرف بیش از اندازه آن، ممکن است التهاباتی را در مخاط دهان ایجاد کند.
  •   به زنان در دوران بارداری و شیردهی توصیه می شود از مصرف بیش از حد معمول ین گیاه بپرهیزند. مصرف این گیاه در حد همان سبزی خوردن مشکلی ایجاد نمی کند اما مقادیر زیاد و طولانی مدت آن ممکن است خطرناک باشد.
  •   مرزه تابستانه در برخی موارد عوارضی در ریه ایجاد می کند. در صورت رفع عوارض جانبی ناشی از مصرف این گیاه بهتر است مقدار کمی سرکه مصرف شود.
  •   مصرف این گیاه ممکن است لخته شدن خون را کند کرده و خطر خونریزی را افزایش دهد. این نگرانی وجود دارد که با مصرف مرزه ممکن است اختلالات خونریزی را بدتر کند.
  •   در صورت مصرف این گیاه این نگرانی وجود دارد که خطر خونریزی در طی و بعد از عمل جراحی افزایش یابد. از این رو، بهتر است حداقل ۲ هفته قبل از عمل جراحی برنامه ریزی شده، استفاده از ادویه های تابستانی متوقف شود.

روش نگهداری گیاه مرزه تابستانه چگونه است

از این گیاه می توان به صورت تازه و یا خشک شده استفاده کرد. برای خشک کردن برگ های این گیاه توصیه می شود برگ ها را به همراه ساقه، در دمای اتاق، روی سطح تمیز پهن کرده تا کاملا خشک شود.پس از این مرحله، برگ ها را از ساقه جدا و در ظرف شیشه ای بدون هوا می ریزیم. بهتر است گیاه خشک شده در محیطی خشک، خنک و تاریک نگهداری شود.

مرزه تابستانه گیاه دارویی شگفت انگیز، ماه خاتونسخن پایانی

مرزه تابستانه با نام علمی Satureja hortensis گیاهی دارویی با طبیعت گرم و خشک است. این گیاه از خاصیت ضد میکروبی، ضد قارچی و ضد عفونی کنندگی برخوردار بوده و به عنوان یک آنتی اکسیدان و ضد اسپاسم قوی در درمان بیماری هایی مانند مشکلات گوارشی، سوء هاضمه، اسهال، تهوع، گرفتگی عضلات، درد های عضلانی، کاهش کلسترول بد، مشکلات قلبی، بیماری های عفونی و … موثر است.

این گیاه به دلیل داشتن طعم تند و عطر خوش کاربرد بسیاری در آشپزی، پخت و پز، صنایع غذایی و دارویی دارد. از گیاه مرزه تابستانه به عنوان ماده افزودنی به لبنیات استفاده می شود. این گیاه بیشتر در تهیه غذا های مناطق اروپا و آمریکای شرقی کاربرد دارد.

————————————————————-

اگر از این مقاله لذت بردید از مقاله قبلی ما نیز دیدن کنید.

گیاه دیژیتال

Maahkhatoon97 

جدیدترین ها

نظرات و پیشنهادات

تماس با ما

برای تماس با ما لطفا از طریق فرم زیر ایمیل بزنید.

Not readable? Change text. captcha txt