لامپ رشد گیاه چیست؟

 در چیدمان, خانه داری, گل و گیاه

شاید تا قبل از این تصور می‌کردید لامپ معمولی می‎تواند کمبود نور را برای گیاهان جبران کند، اما باید بدانید که لامپ رشد گیاه خصوصیاتی متفاوت از لامپ های معمولی دارد. برای اطلاعات بیشتر در ادامه با ماه خاتون همراه باشید.

تفاوت لامپ رشد گیاه با لامپ معمولی باعث شده که این محصول به رشد گیاه در شرایطی با نور طبیعی نا‌‌‎کافی کمک کند. امروزه، با افزایش چشمگیر جمعیت و افرادی که در آپارتمان‌های بدون حیاط زندگی می‌کنند، توجه به این ابزارهای نوری بسیار افزایش یافته است. نور خورشید یکی از مهمترین عوامل برای رشد و نموی هر گیاه است، اما در محیط‌هایی که دسترسی به نور طبیعی محدود است، لامپ‌های رشد گیاهی می‌توانند جایگزین مناسبی باشند. این لامپ‌ها با استفاده از پیشرفت‌های صنعت نورپردازی، نور مناسبی را برای رشد گیاهان فراهم می‌کنند.

لامپ مخصوص رشد گیاه کمک می‎کند در هر محیط بسته‌ای، گیاهان مورد نظر خود را پرورش دهید. این لامپ‌ها به طور معمول شامل طیف نوری مناسب برای فعالیت‌های فیزیولوژیکی گیاهان مانند فتوسنتز و رشد هستند.

تفاوت‌های اصلی لامپ رشد گیاه با لامپ معمولی:

طیف نوری

لامپ رشد گیاه دارای طیف نوری خاصی است که شامل نورهای آبی و قرمز است. این طیف نوری منجر به تولید نور فرابنفش شبیه‌ساز نور طبیعی خورشید می‌شود و رشد گیاه را بهبود می‌بخشد، در حالی که لامپ‌های معمولی فاقد این طیف نوری هستند.

اشعه فرابنفش

نور مادون قرمز و دیگر نورهای موجود در لامپ رُشد گیاه منجر به تولید اشعه فرابنفش می‌شوند که برای رشد بهتر گیاه مفید است. لامپ‎های معمولی فاقد این اشعه مضر برای انسان هستند.

مصرف برق

لامپ‌های رُشد گیاه به دلیل ویژگی‌ها و اشعه‌های خاص، مصرف برق بالاتری نسبت به لامپ‌های معمولی دارند.

شدت نور

شدت نور لامپ رُشد گیاه بیشتر است و برای جلوگیری از آسیب به گیاهان، باید فاصله لامپ تا گیاه استاندارد باشد. شدت نور لامپ‌های معمولی قابل تنظیم است.

طول موج

طول موج نور لامپ رُشد گیاه نسبت به لامپ‌های معمولی بیشتر است، که این ویژگی آن را برای پرورش گیاهان خاص مناسب‌تر می‌کند.

مدل‌‎های مختلف لامپ مخصوص رشد گیاه:

لامپ مخصوص رُشد گیاه دارای مدل‎های مختلفی است. برای انتخاب مناسب‌ترین لامپ، ابتدا باید با انواع مدل‌های آن آشنا شویم. سپس با توجه به فضای موجود و نحوه نصب امکان‌پذیر، مدل مورد نظر را انتخاب کنیم. انواع مدل‌های لامپ رُشد گیاه عبارتند از:

لامپ مهتابی رشد گیاه

این نوع لامپ رُشد گیاه از نوع مهتابی با ریسه‌ی ال ای دی یا فلورسنت عرضه می‌شود که باتوجه به طول زیاد لامپ سطح زیادی از را پوشش می‌دهد. در هنگام خرید مهتابی رشد گیاه به محدوده‌ی طول موج و توان مصرفی لامپ دقت کنید.

لامپ رُشد گیاه سرپیچی

این مدل با پایه (e27) قابلیت نصب روی همه سرپیچ‏های معمولی را دارد و در دو نوع هالوژنی و سرپیچی عرضه می‌شود.

لامپ مخصوص رشد گیاه با پایه کلیپسی

این مدل یکی از راحت‌ترین گزینه‌ها برای استفاده است. پایه کلیپسی یا پیچی منعطف با سرپیچ هالوژنی یا معمولی، امکان نصب بر روی سطوح مختلف مانند کمد، صندلی، میز و طبقات را دارد. این ویژگی امکان تنظیم فاصله مناسب بین گیاه و لامپ را فراهم می کند.

مدل وال واشر

این مدل پرکاربرد، به دلیل طراحی در اندازه‌های مختلف و پوشش سطحی بیشتر، میان خریداران محبوبیت زیادی دارد. مدل وال واشر در دو نوع لنز‎دار (با پرتاب نور تا یک متر بالاتر از تاج گیاه) و بدون لنز (با فاصله ۳۰ تا ۵۰ سانتی‌متر از تاج گیاه) عرضه می‌شود.

مدل پروژکتور

این نوع برای پوشش فضای بزرگ‌تر و پرتاب نور بیشتر مناسب است. پروژکتورهای ۱۰ تا ۵۰ وات برای پوشش ۱ تا ۳ متر مربع کاربرد دارند. تمامی مدل‌های پروژکتور دارای لنز پرتاب نور تا ۲ متر هستند، اما فاصله ایده‌آل آن‌ها از تاج گیاه، ۵۰ تا ۸۰ سانتی‌متر است.

اثرات مخرب کمبود نور بر رشد و عملکرد گیاهان گسترده و چندجانبه است. این پدیده می‌تواند موجب اختلالات عمده در فرآیندهای حیاتی و متابولیسم گیاهان شود.

برخی از مهم‌ترین آثار کمبود نور عبارتند از:

  • کاهش شدید سرعت فتوسنتز: بدون وجود نور کافی فتوسنتز به شدت کاهش خواهد یافت.
  • ایجاد رقابت شدید بین اندام‌های گیاه
  • ظهور علائم ضعف و کم‌رنگی در گیاه
  • افزایش غیرطبیعی طول میان‌گره‌ها و باریک شدن ساقه
  • تولید برگ‌های نازک و شکننده
  • اختلال در فرآیندهای رشد و تکامل گیاه
  • سیستم ایمنی و مقاومت پایین گیاه در برابر بیماری ‎های مختلف
  • افزایش هزینه‌های تولید: چون فرآیند رشد گیاهان در شرایطی با نور نا‌‎کافی طولانی‎تر شده و در نتیجه مدت زمان و هزینه بیشتری صرف نگهداری خواهد شد.

 


اگر از خواندن این مقاله لذت بردید از مقاله قبلی ما نیز دیدن کنید. 

روی لینک زیر کلیک کنید. 

 

Maahkhatoon97

Recommended Posts

نظرات و پیشنهادات

تماس با ما

برای تماس با ما لطفا از طریق فرم زیر ایمیل بزنید.

Not readable? Change text. captcha txt
کیک دارک چاکلت